Zespół Szkół Specjalnych w Ozorkowie

Zespół Szkół Specjalnych w Ozorkowie

95-035, Ozorków

ul. T. Kościuszki 27

tel. 42 718 93 51

Rozwijanie zainteresowań - kółko ekologiczne

W Zespole Szkół Specjalnych w Ozorkowie nauczyciele rozwijają zainteresowania uczniów na dodatkowych zajęciach pozalekcyjnych. Jednym z nich jest kółko ekologiczne.

Dbałość o własne środowisko, jest nie tylko sprawą ludzi dorosłych. Już od najmłodszych lat człowiek jest związany z przyrodą, ma więc wpływ na jej funkcjonowanie oraz jest od niej uzależniony. Rozbudzanie świadomości ekologicznej możliwe jest poprzez wczesną edukację i konkretne działania w tym zakresie. Dlatego prowadzenie zajęć kółka ekologicznego w naszej szkole wpłynie na kształtowanie właściwych postaw dzieci wobec środowiska przyrodniczego oraz odpowiedzialności za jego stan. Umożliwi uczniom poznanie czynników zagrażających przyrodzie w miejscu zamieszkania, w Polsce i na świecie.

Działania w ramach kółka ekologicznego uwzględniają kontakt dzieci ze środowiskiem przyrodniczym poprzez wycieczki, poznawanie ścieżek dydaktycznych, bezpośrednie obserwacje, udział w konkursach, programy multimedialne, działania praktyczne oraz gry i zabawy.

Na początku roku szkolnego 2021/22 zajęcia ekologiczne rozpoczęliśmy od sadzenia kwiatów. Wzbogaciliśmy klasę biologiczną i stołówkę w kilka doniczek z Sansewierą. Roślina ta nie tylko zdobi, ale również produkuje tlen i pochłania dwutlenek węgla. Należy do sukulentów, znosi braki wody nawet do kilku miesięcy i może stać w miejscu o małej ilości światła.

Uczniowie przystąpili także do drugiej edycji kolejnego cyklu Ogólnopolskiego Konkursu Ekologicznego dla wszystkich placówek oświatowych na terenie całej Polski. Konkurs organizowany jest przez firmę REBA Organizacje Odzysku S.A. Dzieci systematycznie zbierają i odsyłają zużyte baterie do recyklingu, wiedzą, że należą one do odpadów niebezpiecznych i są szkodliwe dla środowiska, dlatego należy je właściwie utylizować. Wzięliśmy również udział w ogólnopolskim konkursie ogłoszonym przez organizację pozarządową Marine Stewardship Council (MSC Polska) z siedzibą w Warszawie, który przebiegał pod hasłem„ Jak będzie wyglądało życie w morzach i oceanach za 30 lat?”. W ramach tego konkursu uczniowie wykonali tematyczne prace przestrzenne.

Lubimy podglądać ptaki. Prowadzimy zimową akcję ich dokarmiania. Na placu przy szkole dzieci rozwiesiły karmniki. Ziarno dla ptaków otrzymały w darze od rolnika, który od lat dokarmia zwierzęta dziko żyjące. Uczniowie naszej szkoły wspólnie z myśliwymi dokarmiają również zwierzynę leśną. Zrobili porządek wokół paśnika ustawionego w lesie przez Koło Łowieckie „Gęgawa” z Uniejowa, zostawili tam kukurydzę dla saren i wysypali pszenice dla bażantów. Dokarmianie ptaków i zwierzyny leśnej zakończymy na wiosnę.

Członkowie kółka ekologicznego poznali również ścieżkę leśną „Stemplew” i wzbogacili swoją wiedzę przyrodniczą poznając treść tablic edukacyjnych umieszczonych na jej trasie. Zdobyli podstawowe informację o roślinach, zwierzętach i gospodarce leśnej. Bogato ilustrowane tablice przedstawiające florę i faunę środowiska leśnego sprzyjały utrwalaniu wiadomości. Dzieci dowiedziały się, jak odróżnić sosnę smołową od innych gatunków, poznały podstawy gospodarki leśnej i łowieckiej. Przy tablicy z „Grzybami” rozpoznawały gatunki grzybów jadalnych i trujących, najczęściej występujących w naszym rejonie. Treść oraz bogato ilustrowana tablica „Budowa warstwowa lasu” przybliżyły dzieciom pojęcia dotyczące drzewostanu, podszytu, runa leśnego i ściółki. Podobne miejsca odwiedzimy jeszcze nie jeden raz.

 Nauczyciel prowadzący zajęcia: Marzena Cebulska