Zespół Szkół Specjalnych w Ozorkowie

Zespół Szkół Specjalnych w Ozorkowie

95-035, Ozorków

ul. T. Kościuszki 27

tel. 42 718 93 51

Poznajemy świat przez dotyk

Dotyk pełni wyjątkową rolę w życiu człowieka. Rozwija się już w życiu płodowym dziecka, jako pierwszy ze wszystkich zmysłów. Jest też największym układem sensorycznym, ponieważ jego receptory zajmują największą powierzchnię w naszym ciele. Rola dotyku jest nieoceniona w rozwoju człowieka.

Wyróżniamy dwie kategorie dotyku:

Dotyk różnicujący – Dzięki niemu bez użycia wzroku potrafimy rozpoznawać przedmioty,

szybko też orientujemy się w jaką część ciała zostaliśmy dotknięci.

Dotyk obronny – Pozwala nam na utrzymanie odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa. Mózg szybko

rozpoznaje, które bodźce mogą nam zagrażać np. w sytuacji gdy dotkniemy gorącego

żelazka.

Czasami zdarza się tak, że u dzieci występuje nadwrażliwość lub podwrażliwość dotykowa. Jest ona efektem nieprawidłowego przetwarzania bodźców odbieranych przez receptory czucia powierzchniowego, które znajdują się w skórze. Może obejmować zarówno całe ciało jak i poszczególne jego obszary np. głowa, stopy, dłonie lub twarz. Nadwrażliwości dotykowa wiąże się z nadmiernym, wzmocnionym odczuwaniem fizycznych impulsów zewnętrznych, co wywołuje różnego rodzaju reakcje obronne np:

- trzymanie się na dystans;

- niechęć do zakładania niektórych ubrań;

- unikanie zabaw manualnych;

- nietolerancja zabiegów pielęgnacyjnych;

- nadwrażliwość stóp;

- niechęć do przytulania się.

Podwrażliwość dotykowa wiąże się z obniżoną reaktywnością na pewien rodzaj bodźców sensorycznych. Układ nerwowy ma trudności z rejestracją dopływających informacji.

Objawami podwrażliwości dotykowej są np:

- dążenie do dotykania, przytulania i ściskania;

- nie reagowanie na bodziec dotykowy;

- nie reagowanie na ból fizyczny;

- nie zauważanie, że się uderzyło;

- siadanie na dłoniach;

- problemy z rozpoznawaniem przedmiotów przez dotyk;

- nadmierna aktywność;

- zbyt mocny dotyk w kontaktach z innymi dziećmi.

 

Terapia nadwrażliwości dotykowej:

- przestrzeń wokół dziecka powinna być uporządkowana i pozbawiona nadmiaru bodźców;

- aplikację bodźców skórnych zaczyna się od miejsc ciała i sposobów najlepiej znoszonych

przez dziecko;

- należy zaczynać od tych ćwiczeń i zabaw, które dziecko akceptuje, a następnie

wprowadzać inne rodzaje stymulacji;

- na początku stosuje się mocne bodźce w celu pobudzenia receptorów czucia głębokiego;

- należy pozwolić dziecku na samodzielne zdobywanie doświadczeń dotykowych i na wybór

ich ilości i rodzaju.

 

Terapia podwrażliwości dotykowej:

- należy rozpocząć terapię od tych miejsc, które wymagają najbardziej intensywnej

stymulacji;

- stosowanie takich ćwiczeń, które dostarczą dziecku intensywnych i różnorodnych bodźców;

- bodźce powinny mieć taką częstotliwość, natężenie i czas trwania, aby mogły być

odebrane i zapamiętane przez dziecko;

 

Opracowała: Ewa Mrozik